forelvissen...ook voor vrouwen
fraaie giebel
Druk bij Sluisjesdijk als de tong aast
Karpervissen in Watermolenbeek.
Nieuwe Waterweg, visrijk gebied!
Veerse Meer, moeilijk bevisbaar
Forelvissen kan leuk zijn!

Reeds lange tijd volg ik de website van Fishguppy, alias Peter Schuurbiers. Schitterend vond ik zijn verhalen over met name zijn visvangsten in Denemarken. Vele leuke stekken aldaar heb ik ontdekt door zijn beschrijvingen in combinatie met google maps.

Eindelijk was het dan zover. Op 21 november vertrokken ik, mijn visvriend Jan Verschuren en mijn schoonzoon Willian Vogel naar dit mooie visland om de enorme vangsten aan den lijve mee te gaan maken. Wij hadden er voor gekozen om vanuit Roosendaal te vertrekken om 5.30 uur. Na in Hoeven Jan te hebben opgepikt waren we om 6.35 uur in Berghem bij mijn schoonzoon. Hier alle spullen in diens auto overgeladen en om 7.00 uur vertrokken richting Denemarken. De rit er naar toe leverde de nodige strubbelingen op met diverse files en opstoppingen met name voorbij Hamburg. Maar ja, dat is al jaren zo en hoort er inmiddels gewoon bij. Uiteindelijk, na 3 stops onderweg, arriveerden we rond 17.00 uur bij het huisje aan de Sommerbyen aan het strand van Nyborg. De sleutel van het huisje kwam keurig te voorschijn uit het kluisje toen we de gekregen code invoerden. De vakantie kon beginnen. Snel alle spullen uitgeladen, de bedden opgedekt en een eerste maaltijd gereedgemaakt. Willian had er voor gezorgd dat we 4 keer een maaltijd konden bereiden met zelf meegebrachte spullen. Even een dutje doen en dan om 21.30 uur op weg naar de eerste vissessie aan de pier aan de oude haven van Nyborg. Hier stond niemand dus hadden we volop de ruimte om vanuit de auto onze hengels op te tuigen. Al snel stonden de toppen te klapperen en de eerste vissen kwamen al snel binnen. Bot, schar en gul, veelal ondermaats. Maar o nee he, na een klein halfuurtje begon het plotseling te regenen. In combinatie met de krachtige wind, kracht 5, was het al snel niet comfortabel meer en besloten we dan ook maar in te pakken en ons bedje op te gaan zoeken. Er komen immers nog meer dagen.

De pier aan de oude haven van Nyborg

De 2
e
dag (zondag) besloten om toch even aan de pier van gisteren te gaan proberen. Het was droog en de wind was wat gaan liggen. Terwijl afgelopen avond de toppen veel stonden te klapperen bleven deze nu opvallend lang stil. Soms een enkel visje maar toch niet wat we er van verwacht hadden. Na enkele uurtjes toch maar besloten om een andere stek te gaan zoeken. Voorgenomen om vanmiddag dan toch maar een wandelingetje te gaan maken naar de noordelijke pier aan Knudsoved. Er was immers geen regen voorspeld. Eerst echter even langs de Mac Donald voor een heerlijke hamburger. De auto zo dicht mogelijk bij de pier geparkeerd en met elk 1 hengel aan de lange wandeling begonnen. Op de kop van de pier stonden al wat denen te vissen echter veelal met kunstaas. Lang hebben ze er niet meer gestaan zodat we daarna volop de ruimte hadden. Hengels gereed, onderlijnen (met kralen) beaasd en hup zo ver mogelijk naar de horizon gegooid. Er stond hier een behoorlijke stroming. Toch duurde het ook hier even voor de eerste aanbeten zichtbaar waren. Eerst ik met een mooie schar, dan Willian met een grote schol en tot slot Jan met de eerste maatse gul. De uren die volgden hebben we toch de nodige vissen gevangen, meest mooie vis. Jan spande echter de kroon met een serie gulletjes. Toen de beet er uit ging besloten we op te ruimen omdat we zelf ook trek begonden te krijgen. We hadden in ieder geval nu een mooi maaltje vis voor het thuisfront. In het huisje aangekomen zorgde Willian weer voor een heerlijk maal , Jan voor de afwas en ik voor het repareren en/of gereedzetten van de visspullen voor de komende avondsessie. De bedoeling was namenlijk om vanavond toch nog even terug te gaan naar de pier aan de oude haven omdat we daar vanuit de auto konden vissen. We keken eerst nog even naar de weerberichten en ..... helaas werd er weer maar eens regen voorspeld vanaf 22.30 uur. Toen gelijk besloten om er dan maar thuis een gezellige avond van te maken met een film via Netflix en een lekker biertje of jagermeister. Morgen dan maar weer beter.

Aan de noordelijke pier aan Knudsoved (bij Nyborg). Willian met een mooie schol (boven) en Jan met maatse gul (onder).

De 3
e
dag (maandag) hadden we besloten niet meer naar het getijde te kijken maar gewoon te gaan als het droog was. Zo gezegd zo gedaan. We wilden eens aan de haven van Svendborg gaan proberen waar Fishguppy de afgelopen jaren mooie gullen had gevangen en in redelijke aantallen. Al snel hadden we de stek gevonden en om 10.00 uur stonden de hengels opgesteld, elk 1 hengel omdat dit maar een smalle strook is waar je kunt vissen. Na 10 minuten kreeg Willian een mooie aanbeet en een mooie maatse gul kwam boven. Opvallend was dat er in de bek van deze gul een verse krab zat. Waarschijnlijk beet deze vis in de krab die aan de pieren zat te peuzelen. Ons vermoeden werd bevestigd omdat we de volgende anderhalf uur alleen maar krabben zaten te voeren. Na enkele minuten waren de haken kaal en kreeg de vis geen kans meer. Toen maar weer ingepakt omdat we vermoedden dat dit een kansloze missie zou worden. Wel een prachtige, beschutte, stek. Maar we kwamen voor de vis. Wat nu. Het was nog droog en er stond weinig wind. Daarom op naar de wereldstek van Fishguppy n.l. de zuidelijke pier aan Knudsoved. Ook hier weer een behoorlijke wandeling want je mag ook hier de auto helaas niet meer parkeren. Op de stek aangekomen zag ik het al snel. Onze vriend Peter Schuurbiers (Fishguppy) himself was er ook. Hij stond op punt om te vertrekken want, zo zei hij, het was hoogwater en dan bijt de vis niet meer. Hadden wij weer. Wij hadden het vermoeden dat de vis wel weer zou gaan bijten zodra er weer stroming in het water kwam. Dit was deels waar maar toch bleef het een taaie visserij. Wel wat grote botten, maar die wilden we nou juist niet. Ook nog wat gulletjes maar geen enkele aan de maat. Bovendien dreigde het constant te gaan regenen. Gelukkig bleef de meeste regen links van de brug waar het werkelijk gitzwart zag. Aan het einde van de middag, enigszins teleurgesteld, weer maar teruggewandeld naar de auto en vertrokken naar ons huisje. Wellicht konden we vanavond nog even terug naar Svendborg of de pier aan de oude haven. Maar wederom gooiden de weergoden deze avond roet in het eten. Regen, regen en veel wind. Weer thuisblijven dus. Het ergste was dat voor dinsdag ook weer regen en veel wind was voorspeld. Wat nu?

Aan de haven in Svendborg

De 4
e
dag (dinsdag). Onze laatste visdag want woensdag zouden we weer terug naar huis rijden. We hadden nog volop aas (kweekzagers) die er nog prachtig uitzagen. Het idee dat we een volle vriezer zouden vangen hadden we inmiddels al lang opgegeven. Niet de vis maar de visomstandigheden waren nu belangrijk. Er stond een harde wind uit oostelijke richting dus aan Nyborg recht op kop. Daarom besloten richting Middelfart te rijden en te proberen onder de grote brug wat vis te vangen. Hier aangekomen stonden we uit de wind en bovendien bleef het hier voorlopig droog. Mooie stek, vlakbij de auto, maar geen enkele vis, alleen maar krabben. Ook hier na anderhalf uur weer vertrokken en als laatste mogelijkheid een plekje gekozen aan de haven van Middelfart. Hier lekker staan vissen vanuit de auto. Na enkele minuten mooie maatse schar. Ik dacht, nu hebben we het gevonden. Maar nee, hierna alleen nog maar ondermaatse gulletjes en kleine platvis. En toen, na een half uur, je raadt het al begon het te regenen. Niet zo maar een beetje maar stevig. Die dag is het ook niet meer droog geworden en bovendien wakkerde de wind aan tot een windkracht 6 a 7. Einde oefening. Einde vissen in Denemarken voor ons want ook ’s avonds was het niet meer bekwaam om buiten te komen laat staan te vissen. De rest van de dag gebruikt om alle visspullen weer schoon te maken en in te pakken voor ons vertrek de volgende dag. Daarna bijtijds in bed om morgen weer fit te zijn voor een lange reis.

De 5
e dag (woensdag) bijtijds opgestaan, een stevig ontbijtje genomen, huisje schoongemaakt en de auto ingeladen. Het restant aan aas, nog bijna een kilo kweekzagers in goede staat, met tranen in de ogen gedumpt in de vlakbij gelegen zee. Hierna de thuisreis aangevangen welke meer dan voorspoedig verliep. We hebben geen enkele keer stilgestaan onderweg door files of wegwerkzaamheden. Dit in tegenstelling met de heenreis toen we door allerlei files en opstoppingen pas om 17.00 aankwamen in Nyborg. De korte visvakantie was hiermee ten einde.

Ons huisje aan het strand bij Nyborg

Resumerend kunnen we concluderen dat de voorbereiding goed was. We hebben alle stekken die we voor ogen hadden kunnen bevissen. We hadden voldoende aas, een goed huisje en ook aan de inwendige mens hadden we voldoende gedacht. Maar dan het weer. Was echt bagger. Hebben het alleen zondag tot de avond droog kunnen houden. De wind stond alle dagen in de oosthoek en was ook nog eens vrij krachtig tot hard. En verder regen, regen en nog eens regen. Faillant detail: vanaf de dag van ons vertrek tot en met zaterdag kwam de wind wel uit de goede hoek n.l. west of zuidwest. Hadden we de hele week wel volgemaakt dan hadden we zeker nog een aantal dagen leuk kunnen vissen. Maar ja, dat weet je niet vantevoren. Terug in Nederland zien we op alle vangstberichten dat de vangsten hier goed tot zeer goed zijn. Volop schar en wijting. Ik denk dat we volgend jaar maar een vissessie boeken in de buurt van Vlissingen rond deze tijd. Minder kilometers, genoeg vis en het weer kan bijna niet slechter zijn dan in Denemarken. Voorlopig zien ze mij daar in ieder geval niet meer!!!!!