Het weer was ons gunstig gezind dit jaar, wat lichte bewolking en af en toe scheen de zon behoorlijk.
Om 8:00 zijn we vertrokken vanuit de Bergse Diepsluis bij Tholen. De jeugdige vissers hebben erg naar deze dag uitgekeken en de begeleiders natuurlijk ook. Als we varen gaat eerst de schipper van “de Eendracht 2” de kinderen uitleggen wat ze wel en niet mogen om de veiligheid voorop te stellen.

Ondertussen de koers voortzettend naar onze eerste stek “de Dortsman” dit duurde ongeveer anderhalf uur. Deze tijd is nuttig besteed door de begeleiders van de club om de nodige uitleg te geven voor deze dag. Waaronder het optuigen van de hengel en het uitdelen en aanbrengen van het aas.

Op onze stek aangekomen werden de hengels uitgegooid, hier en daar werd er een scharretje en een botje opgehaald. Er waren ook wat ondermaatse bij en die zijn netjes terug gezet, hier en daar hadden we wat last van het zeewier. De vangst was helaas niet super dus de schipper stelde voor om naar het Goese Sas te varen hopend dat daar meer gevangen zou worden. Helaas bleek dit niet zo, maar dat konden we van te voren niet weten. Er werd wel hier en daar een krab opgehaald wat ook leuk is maar we gingen voor de vis.

Van al die inspanning krijg je natuurlijk erge trek, gelukkig hebben Henk en Catharina weer voor een heerlijke maaltijd gezorgd. Voor de kinderen natuurlijk friet met een frikandel en wat te drinken. Onder het genot van de maaltijd zette onze schipper koers terug naar onze eerste stek waar we in de ochtend zijn begonnen “de Dortsman”. Hier werden gelukkig weer een paar visjes binnen gehaald waaronder wat mooie scharren. Ook werd er een heremietkreeft opgehaald en een kleine rode poon.

Rond 14:30 keerden we terug naar de haven, ondertussen hebben we alle hengels afgetuigd en zover opgeruimd. Gelukkig konden er toch een paar visjes schoongemaakt worden om meegenomen te worden. Hierna is er nog een drankje genuttigd op het dek, ondertussen genietend van het zonnetje. Tegen vieren zijn we weer terug in de haven, en kunnen we weer terug kijken op een geslaagde dag.

De begeleiders van hengelsportvereniging Geduld Brengt Vis hebben weer hun best gedaan om hun kennis te delen met de jeugd en er een leuke dag van te maken. Dit gaan we volgend jaar ook zeker weer doen, dus wie weet tot dan.